Vinted: 40% użytkowników w Polsce ma garderobę składającą się głównie z rzeczy używanych
Vinted, czołowa platforma C2C dla odzieży używanej w Europie, odgrywa kluczową rolę w transformacji garderób na całym kontynencie. Zgodnie z najnowszym raportem „Vinted Impact Report”, coraz więcej osób wybiera ubrania z drugiej ręki jako główny element swojej garderoby, co sprzyja zarówno ochronie klimatu, jak i oszczędnościom finansowym.
Badania przeprowadzone przez startup Vaayu wśród ponad 100 000 użytkowników Vinted oraz analiza wykonana przez samą platformę wskazują, że ubrania używane stają się coraz bardziej popularne wśród konsumentów. Niemal dwie trzecie (65%) respondentów zgłosiło, że przynajmniej jedna czwarta ich garderoby to odzież używana, a ponad jedna trzecia (37%) stwierdziła, że stanowi ona połowę lub więcej ich ubrań. Szczególnie w Niemczech, Francji, Polsce i Wielkiej Brytanii, ponad 40% użytkowników przyznaje, że większość ich garderoby to znaleziska z drugiego obiegu.
Nawyki zakupowe
Nawyki zakupowe użytkowników Vinted również ulegają zmianie w kierunku większej świadomości konsumenckiej. Według danych, prawie trzy czwarte (72%) członków platformy kupuje mniej lub tyle samo produktów co wcześniej, a ponad jedna trzecia (31%) preferuje zakup większej ilości rzeczy używanych niż nowych. Większość użytkowników Vinted (65%) deklaruje, że wybiera zakup mniejszej liczby przedmiotów, ale o wyższej jakości i trwałości, zamiast decydować się na liczniejsze, ale tańsze zakupy. Tylko 18% użytkowników przyznaje, że dokonało zakupu spontanicznie, kierując się estetyką znalezionego przedmiotu. We Francji odsetek takich „spontanicznych nabywców” jest jeszcze mniejszy i wynosi zaledwie 12%.
Thomas Plantenga, CEO w Vinted Group: „Z naszego raportu wynika, że rzeczy używane mogą stać się produktem pierwszego wyboru w Europie. Nasi członkowie już dostrzegają korzyści w swoim codziennym życiu. Odkrycia te zachęcają nas do dalszego inwestowania w to, aby używanie rzeczy z drugiej ręki było łatwe i dostępne dla każdego. Pomimo tej pozytywnej tendencji, second-hand nadal pozostaje niewielką częścią rynku fashion. Przed nami zatem mnóstwo pracy. Jesteśmy zmotywowani, aby rzeczy używane stały się pierwszym wyborem, ponieważ przyniesie to ogromne korzyści zarówno środowisku, jak i gospodarce. To dla nas zaszczyt, że z jednej strony możemy wzmocnić sytuację finansową naszych członków, jak i poprawić ich wpływ na środowisko”.
Dlaczego wybieramy rzeczy z drugiej ręki?
Raport wskazuje, że głównym czynnikiem skłaniającym członków Vinted do zakupu używanych przedmiotów jest atrakcyjny stosunek jakości do ceny: prawie połowa użytkowników (48%) zdecydowała się na zakup rzeczy używanej ze względu na niższą cenę w porównaniu do nowych produktów. Co istotne, niższa cena nie oznacza gorszej jakości; zdecydowana większość (84%) kupujących na Vinted ocenia, że jakość nabytych przedmiotów jest równie dobra, a nawet lepsza niż nowych.
Dodatkowo, niemal 30% Polaków (29,1%) wybiera przedmioty z drugiego obiegu z powodów ekologicznych, starając się działać bardziej odpowiedzialnie wobec klimatu – wynika z badania przeprowadzonego przez StemMark w listopadzie 2023 roku.
Bardziej świadome dbanie o ubrania
Świadomość, że ubrania mogą mieć więcej niż jedno życie, motywuje członków Vinted do lepszego dbania o swoją garderobę. Ponad jedna trzecia (36%) użytkowników platformy przyznaje, że dba o swoje ubrania lepiej, wiedząc, że mogą je później sprzedać. Vinted umożliwiło milionom osób handel używanymi rzeczami, a 81% użytkowników stwierdza, że bez tej platformy nie zaangażowaliby się w odsprzedaż.
Dlaczego zakupy w second-handach są korzystniejsze dla klimatu?
Badania przeprowadzone przez Vaayu wykazały, że w 2023 roku użytkownicy Vinted przyczynili się do uniknięcia emisji 679 kiloton CO2e, wybierając produkty używane zamiast nowych. To równoważnik emisji około 512 tys. lotów z Londynu do Los Angeles. Aż 40% transakcji na Vinted zapobiegło konieczności zakupu nowych przedmiotów, co bezpośrednio przekłada się na ograniczenie emisji związanych z produkcją nowych towarów.
Co więcej, Vinted aktywnie dąży do redukcji własnych emisji, co zostało ujęte w ramach Science-Based Targets. Cele te są zgodne z założeniami Porozumienia Paryskiego, które zakłada osiągnięcie zerowej netto emisji do 2050 roku oraz ograniczenie globalnego ocieplenia do 1,5°C względem poziomów przedindustrialnych. Plan działań klimatycznych Vinted określa strategie, które firma zamierza zastosować, aby te ambitne cele osiągnąć.
Marianne Gybels, Senior Director of Sustainability w Vinted: „W tym raporcie poszerzyliśmy spectrum uwagi wychodząc również poza emisję gazów cieplarnianych, aby określić ilościowo nasz wpływ na życie członków i ich nawyki konsumpcyjne. Zaczynamy dostrzegać szerszy wpływ odsprzedaży na nawyki zakupowe ludzi, co jest obiecujące dla klimatu. Te spostrzeżenia pomogą nam w dalszym rozwoju naszej strategii zrównoważonego rozwoju i zwiększeniu pozytywnego wpływu handlu używanymi rzeczami. Jednocześnie ciężko pracujemy, aby zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych z naszej własnej działalności. Uważamy, że te dwie rzeczy powinny iść w parze.”