Uncategorized

Marka Uniqlo. Dlaczego nie ma jej w Polsce?

Coraz więcej zagranicznych marek wchodzi na rynek polski, ale na liście jest jeszcze kilka, na które czekamy z niecierpliwością. Jedną z nich jest japońska sieciówka Uniqlo, ktora oferuje jakościową modę za niewielkie pieniądze. W ofercie sklepu znajdziesz m.in. przyjemne basici, kaszmirowe swetry, flanelowe koszule oraz wygodne piżamy. Warto tu również wspomnieć o puchowych kurtkach, które mieszczą się w niewielkim woreczku, dzięki czemu są idealne na podróż. Poznaj historię marki Uniqlo.

Uniqlo — historia marki

Marka Uniqlo należy do Fast Retailing, trzeciego najbardziej dochodowego koncernu odzieżowego na świecie. Przed nim plasuje się jedynie Inditex i H&M. Na czele firmy od samego początku stoi najbogatszy japoński biznesmen — Tadashi Yanai, który w 2013 trafił na listę 100 najbardziej wpływowych ludzi magazynu Time, a cztery lata później załął 42. miejsce w stworzonym przez Harvard Business Rwview rankingu najlepszych światowych CEO. Jego majątek szacuje się na 16,4 miliarda dolarów.

Historia marki Uniqlo sięga roku 1972, kiedy to Tadashi Yanai odziedziczył po ojcu sieć 22 sklepów krawieckich o nazwie Ogori Shoji. W 1984 roku Yanai został prezesem firmy Ogori Shoji i otworzył pierwszy sklep — Unique Clothing Warehouse w Hiroszimie. Nazwa miała zostać zmieniona w 1988 roku na Uniclo, ale pracownik odpowiedzialny za jej rejestrację błędnie odczytał literę C jako Q – stąd Uniqlo.

Uniqlo — charakterystyka marki

Inspiracją przy tworzeniu firmy Unique były dla Yanai zachodnie marki – GAP oraz Benetton, które poznał podczas swoich podróży po Ameryce Północnej oraz Europie. Ubrania Uniqlo cechuje wysoka jakość oraz niska cena. Hasło mark to „Made for all”, czyli ubrania dla każdego bez względu na płeć, wiek czy pochodzenie. Asortyment obejmuje odzież wierzchnią, topy, spodnie, spódnice, dzianiny, bieliznę nocną i akcesoria. Są to klasyczne modele, dostępne w kilkudziesięciu wariantach kolorystycznych. Marka nie goni za trendami, asortyment zmienia się znacznie rzadziej. Produkcja odbywa się głównie w Chinach, Indonezji, Turcji i Bangladeszu. W Japonii pracuje zespół zwany Takumi, który razem ze specjalistami w dziedzinie włókiennictwa tworzy dla marki innowacyjne materiały oraz dokonuje kontroli w fabrykach.

Podobny obraz

Uniqlo na globalnym rynku

W 2001 roku Uniqlo podjęło próbę wejścia na rynek globalny. Otwarto jednak za dużo sklepów, niektóre okazały się nierentowne. Nie pomagał również brak sprzedaży internetowej oraz niedostosowanie do pozaazjatyckiego rynku. Na szczęście kierownictwo firmy szybko wyciągnęło wnioski z popełnionych błędów. Firma zreorganizowała się, zwiększyła powierzchnię sklepów i częściej współpracowała z mediami i znanymi projektantami. Yanai postawił również na prowadzenie wszystkich operacji w języku angielskim, co znacznie przyczyniło się do sukcesu marki. Pierwszą globalną kampanię The Science of LifeWear – promującą klasyczną linię ubrań LifeWear – Uniqlo stworzyło jednak dopiero w 2016 roku.

To ostatnie dziesięciolecie oparte na pracy grupowej, innowacjach i doskonałej obsłudze klienta zadecydowało o pozycji Uniqlo i Fast Retailing w branży mody. Od 2002 roku kapitał rynkowy Uniqlo zwiększył się o 39 miliardów dolarów. Sklepy marki znajdują się na głównych ulicach handlowych Paryża, Londynu i Nowego Jorku, na przykład na Fifth Avenue.

Marka Uniqlo zdobywa coraz większą popularność. Pod koniec 2017 była warta 7 miliardów dolarów i zajęła 91. miejsce w rankingu najdroższych marek świata stworzonym przez magazyn Forbes. Yanai rozwinął sklepy krawieckie ojca w sieć 1300 sklepów, które znajdują się w 15 krajach świata. To obecnie największy azjatycki sprzedawca odzieży – na całym kontynencie znajduje się 800 sklepów marki.

Dodaj komentarz