Polacy entuzjastami mody z drugiej ręki? Vinted bada zwyczaje zakupowe na nowy sezon
Jesień to czas odświeżania garderoby, a Vinted postanowiło sprawdzić, jakie są nawyki zakupowe Polek i Polaków w związku z nadchodzącą zmianą sezonu. Z badań* przeprowadzonych dla Vinted wynika, że ponad 63% respondentów z Polski kupuje ubrania i akcesoria raz na sezon, a 34% robi to co miesiąc. Co trzeci Polak wybiera rzeczy z drugiej ręki, postrzegając je jako tańszą alternatywę dla nowych. Dla wielu moda to sposób na wyrażenie siebie – aż 41% ankietowanych uznaje modę za formę autoekspresji, a dla co dziesiątego codzienne stylizacje zwiększają pewność siebie i poprawiają samopoczucie.
Moda i finanse – jak Polacy zarządzają budżetem?
Badanie pokazało, że dla 51% respondentów ich sytuacja finansowa pozostała bez zmian w porównaniu do ubiegłego roku, a 25% zauważyło poprawę. Mimo to 44% Polaków pilnuje swojego miesięcznego budżetu, a tylko 6% ma trudności z jego przestrzeganiem. W odpowiedzi na zmieniające się warunki finansowe 58% badanych przyznało, że ogranicza wydatki, a 28% sprzedaje niepotrzebne przedmioty online, co pomaga uzupełnić budżet. Zakup rzeczy z drugiej ręki stał się popularnym rozwiązaniem dla 32% respondentów, którzy dostrzegają w nim zarówno oszczędność, jak i bardziej odpowiedzialne podejście do konsumpcji.
Moda jako wyraz osobowości
Ponad 40% Polaków postrzega modę jako narzędzie do wyrażania siebie, a 10% uznaje ją za kluczowy element budowania pewności siebie. Choć większość z nich robi zakupy odzieżowe raz na sezon, 33% kupuje ubrania co miesiąc, wydając na ten cel zazwyczaj 20-50 EUR. Rzeczy z drugiego obiegu zyskują na znaczeniu, nie tylko ze względu na ich niższą cenę, ale także jako sposób na bardziej odpowiedzialne zakupy. Aż 71% respondentów kieruje się aktualnymi trendami, decydując się na zakup używanych ubrań, butów, zegarków i biżuterii.
Luksusowe przedmioty z drugiej ręki
Polacy coraz częściej sięgają po luksusowe przedmioty z drugiej ręki – 75% respondentów kupuje używane ubrania, a 44% jest gotowych wydać od 500 do 1000 EUR na designerską torebkę. Vinted, reagując na rosnące zainteresowanie, wprowadziło usługę weryfikacji autentyczności przedmiotów, która zdobyła popularność w Polsce od początku tego roku. Ta funkcja jest odpowiedzią na potrzeby klientów, z których 55% uznaje autentyczność za kluczowy aspekt przy zakupie luksusowych rzeczy.
Międzynarodowe zwyczaje zakupowe
Badanie przeprowadzone dla Vinted objęło również Czechy i Słowację, gdzie respondenci są mniej skupieni na zarządzaniu budżetem domowym w porównaniu do Polaków. O ile 44% Polaków kontroluje swoje wydatki, to w Czechach i na Słowacji tylko 35% robi to regularnie. Jednak Czesi i Słowacy, podobnie jak Polacy, coraz chętniej kupują rzeczy z drugiego obiegu, szczególnie w celu oszczędzania.
Nowe funkcje Vinted
Vinted stale rozwija swoją ofertę, wprowadzając nowe kategorie, takie jak elektronika, oraz udoskonalając funkcjonalności platformy. Dzięki temu Polacy mogą zarówno sprzedawać niepotrzebne rzeczy, jak i kupować produkty w bardziej przystępnych cenach, co pomaga im zarządzać domowym budżetem i dokonywać bardziej odpowiedzialnych wyborów zakupowych.
Fot. i oprac. na podst.: mat. prasowe Vinted.