Własny biznes odzieżowy? Zaprojektuj ubrania i załóż sklep!
Interesujesz się modą? Masz zacięcie do tworzenia własnych kompozycji? Oprócz zmysłu artystycznego masz też jako takie pojęcie na temat technicznych i praktycznych aspektów projektowania ubrań? Wspaniale! Własna marka odzieżowa zaczyna się od wizji. Kto wie, być może właśnie na Twoje propozycje czekają klienci? Pomysły i projekty w szufladzie to jednak dopiero początki procesu.
Jak powstaje firma odzieżowa? Sprawdź otoczenie rynkowe
Początki są mniej artystyczne, niż by się chciało. Opierają się na badaniu rynku, przeprowadzaniu analizy SWOT, opracowaniu biznesplanu. Musisz zwrócić uwagę na działania konkurencji. Na jakim polu odniosła sukces i dlaczego. Sprawdzić jak długo istnieje na rynku, jakie nisze są zagospodarowane, gdzie ma miejsce odzieżowa terra incognita. Własna marka odzieżowa to także decyzja o tym, na jakie produkty postawisz. Klasyczne, eleganckie, wyjściowe, sportowe czy bardzo praktyczne i robocze?
Grupa docelowa odbiorców
Zdanie sobie z tego sprawy ściśle wiąże się z określeniem grupy docelowej. Firma odzieżowa tworzy dla ludzi. Musisz zdecydować, do kogo kierujesz swoją ofertę. Kryterium może być przynależność pokoleniowa, regionalna czy zawodowa. Styl życia, jaki preferuje klient, zainteresowania czy osobowość. A może chcesz postawić na odzież sprofilowaną pod konkretne zastosowania, okazje czy nawet regiony? Określenie grupy docelowej jest kluczowe, gdyż pod nią planowane jest wszystko – wydatki, technologie, metody i marketing.
Firma odzieżowa potrzebuje sprzętu i materiałów
Na cito zakupić musisz sprzęt do produkcji i to przystosowany do różnych rozmiarów. Na stanie musi być stały zapas:
- nici,
- guzików,
- metek,
- naszywek,
- partii materiałów odzieżowych.
Koszty generuje także zakup, budowa lub najem lokalu. Musisz zdecydować się na formę prawną działalności, formę opodatkowania i rozliczania się z ZUS. Przy takim przedsięwzięciu potrzebny będzie dobry dział księgowości.
Planowanie, logistyka, działania — firma odzieżowa
Zakładając, że masz już wizję, jak ma wyglądać Twoja własna marka odzieżowa, potrzebujesz profesjonalnych projektantów i konstruktorów odzieży. Przynajmniej na początku. Zadbają oni o względy techniczne i praktyczne. Sam proces tworzenia ubrań dzieli się na szycie i wykańczanie. Nie wszystko musi zajmować się Twoja firma. Część prac możesz zlecić podwykonawcom, takim jak szwalnia. To oczywiście sprawia, że musisz zadbać o kolejne aspekty – organizację dostaw i prac, negocjacja warunków, pilnowanie terminów. Produkt też trzeba skutecznie sprzedać.
Marketing i sprzedaż
Firma odzieżowa nie ma sensu, jeśli nie ma klientów. Jak do nich dotrzeć? Opracowanie marki odzieżowej musi uwzględniać okoliczności rynkowe, ale też czymś się odznaczać. Mieć swoją identyfikację wizualną. Własne logo, charakterystyczne elementy, unikalne patenty. Potem trzeba to zaprezentować. Najlepiej sprawdzają się do tego profesjonalne sesje zdjęciowe.
O walorach Twojej kolekcji muszą opowiedzieć klientom spece od marketingu. No i towar trzeba dostarczyć do sklepów. Nieodzownym dziś elementem wydaje się posiadanie własnego sklepu internetowego. Nie możesz potraktować go po macoszemu – czytelna, przyjemna dla oka szata graficzna, funkcjonalność, łatwa do zapamiętania domena i szybkość działania.
Własna marka odzieżowa to wyzwanie i ciężka praca
Jak widzisz, projektowanie odzieży i prowadzenie firmy wiąże się z komplikacjami. A wspomnieliśmy tylko o najważniejszych aspektach. Początki są trudne i wykazać musisz się nie tylko kreatywnością i zmysłem artystycznym, ale też zdolnościami organizacyjnymi.
Nie ma jednak tego złego. Możesz nawiązać współpracę z partnerami, którzy pomogą pokonać pierwsze trudności. Szwalnią, która zajmie się szyciem ubrań wedle Twojego projektu albo agencją reklamową, która zorganizuje sesję i promocję. Jak we wszystkim, nie warto się poddawać. Zamiast tego uwierz w swoje możliwości i konsekwentnie realizuj przyjętą wizję i biznesplan.