Lifestyle,  Moda

Forever 21 – amerykańska moda dla młodych i odważnych








Co to jest Forever 21 i skąd pochodzi?

Forever 21 to amerykańska marka odzieżowa, która zyskała międzynarodową rozpoznawalność dzięki swoim modnym, przystępnym cenowo kolekcjom skierowanym przede wszystkim do młodych ludzi. Marka została założona w 1984 roku w Los Angeles przez małżeństwo: Do Won Chang i Jin Sook Chang, imigrantów z Korei Południowej. Początkowo niewielki butik o nazwie Fashion 21 bardzo szybko przekształcił się w gigantyczną sieć sklepów rozsianych po całym świecie, pod nazwą Forever 21, która miała wywoływać skojarzenia z wieczną młodością, energią i odwagą w wyrażaniu siebie przez modę.

Dlaczego Forever 21 zdobyło popularność wśród młodych ludzi?

Forever 21 świetnie wpisało się w potrzeby młodego pokolenia szukającego modnych, szybko zmieniających się kolekcji w przystępnych cenach. Marka zasłynęła z ekspresowego reagowania na trendy – to jedna z pierwszych firm masowo stosujących model fast fashion, czyli szybkiej mody. Gdy nowości pojawiały się na wybiegach, Forever 21 potrafiło w kilka tygodni wprowadzić ich tańsze wersje do sklepów. Nie bez znaczenia była też różnorodność – ubrania, akcesoria, obuwie i biżuteria trafiały do każdej niszy młodzieżowej: od miejskiego streetwearu po romantyczne boho.

Jakie style ubrań można znaleźć w Forever 21?

Oferta Forever 21 była (i wciąż jest) niezwykle szeroka. W butikach marki znajdziemy zarówno klasyczne jeansy i basicowe topy, jak i odważniejsze, imprezowe kreacje, wyraziste printy, crop topy, koronki, cekiny i wyrazistą biżuterię. Marka stawia na młodość i zabawę modą – stąd kolekcje pełne koloru, błysku i kontrastów. Klientki Forever 21 mogły wyglądać elegancko, luźno, ekstrawagancko – zawsze jednak z nutą świeżości i odwagi. Marka nie bała się też eksperymentować z trendami sezonowymi, wprowadzając zarówno klasyczne fasony, jak i hipsterskie dodatki czy inspiracje kulturą lat 90.

Przeczytaj też:  Odśwież swoją garderobę z marką Esprit

Gdzie kupić ubrania Forever 21 w Polsce?

Forever 21 zadebiutowało na polskim rynku w 2013 roku, otwierając pierwszy sklep w warszawskiej Galerii Arkadia. Entuzjazm klientów był ogromny – przed otwarciem ustawiły się kolejki, a sama obecność marki była uznawana za przejaw „zachodniego” stylu w polskim handlu odzieżowym. Niestety, w 2019 roku marka ogłosiła bankructwo i wycofała się z wielu światowych rynków, w tym także z Polski. Obecnie jej produkty nadal są dostępne dla polskich klientów za pośrednictwem sklepów internetowych. Można je znaleźć m.in. na Amazonie, Zalando, Asos oraz w oficjalnym sklepie online Forever 21.

Czy Forever 21 wróciło po ogłoszeniu bankructwa?

W 2019 roku świat obiegła wiadomość o bankructwie Forever 21. Marka, mimo globalnej popularności, zaczęła tracić klientów na rzecz sklepów oferujących jeszcze szybszą modę i lepsze doświadczenie zakupowe online, takich jak Zara, H&M czy Shein. Po złożeniu wniosku o ochronę przed wierzycielami, rozpoczęto restrukturyzację firmy. W 2020 roku markę wykupiła firma Simon Property Group we współpracy z Authentic Brands Group oraz Brookfield Property Partners. Dzięki temu Forever 21 zaczęło odradzać się, skupiając się mocniej na e-commerce, współpracach z influencerkami i ograniczeniu obecności fizycznych sklepów.

Forever 21 a moda zrównoważona – czy to się da połączyć?

Jednym z większych wyzwań, przed którymi stoi Forever 21, jest przystosowanie się do rosnącej świadomości konsumenckiej dotyczącej etycznej i zrównoważonej mody. Marka jako symbol fast fashion była często krytykowana za marnotrawstwo zasobów, kiepskie warunki produkcyjne i krótką żywotność ubrań. W odpowiedzi na głosy krytyki, Forever 21 zaczęło wdrażać pewne zmiany: m.in. linie odzieży wykonywanej z materiałów z recyklingu i ograniczenie liczby kolekcji rocznie. To jednak dopiero początek transformacji, zwłaszcza że rynek odzieżowy staje się coraz bardziej wymagający.

Czym Forever 21 wyróżnia się na tle innych marek?

Pomimo wyzwań, Forever 21 przez dekady budowało swój unikatowy styl. To marka, która zawsze stawiała na ekspresję młodzieżowej energii – nie tylko przez ubrania, ale też poprzez muzykę w sklepach, layouty witryn, kampanie marketingowe z udziałem młodych modeli i influencerek. Jej charakterystyczna estetyka łączyła modę uliczną z elementami popkultury, często nawiązując do sztuki, muzyki R&B i stylu życia rodem z Los Angeles czy Nowego Jorku. To właśnie ten „vibe” sprawiał, że ubrania Forever 21 były chętnie noszone na Instagramie, YouTubie i TikToku, stając się częścią cyfrowego stylu życia pokolenia Z.

Przeczytaj też:  Tatuaże wilk – symbol siły, lojalności i niezależności

Forever 21 w popkulturze – z kim współpracowała marka?

Znani projektanci może i omijali Forever 21 szerokim łukiem, ale marka nadrabiała kreatywnymi kolaboracjami z artystami, influencerami i brandami. Należy wspomnieć o współpracy z Kylie i Kendall Jenner, linią inspirowaną Harriem Potterem, współpracach z Disneyem, a nawet kolekcjach na licencji zespołów rockowych, takich jak Guns N’ Roses czy Nirvana. Forever 21 rozumiało, że młodzi klienci kupują nie tylko ubrania, ale całe doświadczenie – związane z ich zainteresowaniami, ulubionymi filmami, artystami czy idolkami TikToka. Dzięki temu firma wyróżniała się na tle bardziej tradycyjnych sieciówek i nadal wzbudza sentyment wśród wielu fanów mody ulicznej.


Krystyna Rozbicka – redaktorka portalu Fashionistki.pl Z modą związana od zawsze, z pisaniem – zawodowo od ponad dekady. Na łamach Fashionistki.pl łączy pasję do stylu, urody i popkultury z lekkością pióra i wiedzą o najnowszych trendach. Uwielbia odkrywać niszowe marki, tropić modowe inspiracje na ulicach wielkich miast i dzielić się poradami, które pomagają czytelniczkom czuć się pięknie i pewnie na co dzień. Styl? Eklektyczny z nutą klasyki. Ulubione hasło? „Moda przemija, styl pozostaje”.

Dodaj komentarz